آرایشی و بهداشتی

روغن صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن صنعتی از جمله مایعات پرکاربرد در صنایع امروزی است. این روغن ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای کاربردهای خاصی هستند. روغن صنعتی درطیف گسترده ای از صنایع از جمله صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، تولید برق، بسته بندی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این نگاشته آشنایی با روغن صنعتی و انواع آن و بهترین مرجع برای خرید روغن های صنعتی است.

روغن صنعتی چیست؟

روانکار یا روغن صنعتی برای کاهش اصطحکاک میان سطوحی که با هم در تماس متقابل هستند استفاده می شود. این روغن ها عموما از یک پایه روغنی (معدنی،‌ مصنوعی (سینتتیک) و نیمه مصنوعی (نیمه سینتتیک)) و مواد افزودنی تشکیل شده است. نسبت این ترکیبات در روانکارشامل ۹۰ درصد پایه روغنی و ۱۰ درصد مواد افزودنی است. مواد افزودنی، ترکیبات شیمیایی هستند که به منظور بهبود عملکرد پایه روغنی یا افزودن ویژگی های جدید، به روغن اضافه می شوند.

انواع افزودنی ها:

  • ترکیبات ضد کف: کاهش تولید کف و حباب های هوای موجود در روغن
  • افزودنی های ضد سایش: جلوگیری از سایش و اصطحکاک بین قطعات
  • ضد زنگ ها: محافظت از قطعات در مقابله با خوردگی
  • ترکیبات پاک کننده: جمع آوری و از بین بردن هر نوع آلودگی و رسوبات در موتور
  • مهار کننده نقطه اشتعال: افزایش مقاومت روغن در برابر دما و احتراق
  • ترکیبات ضد اکسیداسیون: کاهش اکسیداسیون و تولید رسوب در تجهیزات

انواع روغن صنعتی

روغن های صنعتی براساس منشا و ترکیب آنها به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. انواع روغن های صنعتی شامل روغن هیدرولیک، روغن انتقال حرارت، روغن کمپرسور، روغن دنده یا واسکازین، روغن توربین،‌ روغن ترانسفورماتور هستند. در ادامه توضیح مختصری در مورد هر یک از این روغن ها داده می شود.

روغن هیدرولیک

وظیفه این روغنانتقال قدرت در ماشین آلات هیدرولیکی است. بیل های مکانیکی، ترمزهای هیدرولیکی، سیستم فرمان و سیستم انتقال قدرت تجهیزات، از جمله تجهیزات نیازمند به این روغن هستند. در صورتی که تراکم پذیری روغن در این سیستم‌ها صفر باشد، این تجهیزات بهترین کارایی را دارند.

کارکرد موتورها و پمپ ها در تجهیزات هیدرولیکی منجر به تولید گرمای زیادی می شود و در صورت خارج نشدن این گرما به شکل مناسب کاسه نمدها و قطعات داخلی این تجهیزات آسیب خواهد دید. وظیفه ی روغن در این تجهیزات عبور از مسیر، به منظور کاهش دمای آن است.

روغن دیزل

روغن دیزل برای روان شدن حرکت قطعات موتور استفاده می شود. این روغن می تواند دما را کنترل و از سلامت موتورهای دیزلی در تجهیزات سنگین و صنعتی محافظت کند. به دلیل شباهت زیاد روغن دیزل به روغن موتور بنزینی، هنگام استفاده از آن باید دقت شود که با انواع روغن موتورهای بنزینی اشتباه گرفته نشود.

روغن انتقال حرارت

روغن انتقال حرارت سیالی است که از آن برای انتقال حرارت از یک بخش به بخش دیگر استفاده می شود. به طور کلی از این روغن ها در بخش های مختلف صنایع که نیاز به سیستم های سرمایشی و گرمایشی دارد استفاده می شود. روغن انتقال حرارت انواع مختلفی دارد ولی مهم ترین آنها روغن برگرفته از نفت خام و روغن انتقال حرارت سینتتیک یا مصنوعی است.

روغن کمپرسور

روغن کمپرسور به لوبریکانت یا روغن هایی می گویند که به شکل اختصاصی برای کمپرسورها یا پمپ های باد با مصارف صنعتی تولید شده اند. این روغن ها مانع از استهلاک و از بین رفتن سریع اجزای مکانیکی سازنده پمپ باد می شوند. بنابراین برای افزایش طول عمر و بهبود عملکرد پمپ باد باید از این روغن ها استفاده کرد.

روغن دنده یا واسکازین

روغن دنده یا واسکازین

وظیفه اصلی روغن دنده (واسکازین) یا روغن گیربکس (یا همان روغن جعبه دنده) روانکاری چرخ دنده های گیربکس های دستی یا اتومات است. همچنین این روغن خاصیت خنک کنندگی و توانایی انتقال نیرو را هم دارد و در حقیقت مانند یک سیال لزج عمل می کند.

روغن توربین

استفاده از توربین های صنعتی به عنوان محرک های اصلی، در صنعت برق بسیار رایج است. کار طولانی مدت این توربین ها باعث افزایش درجه حرارت و آلودگی آب می شود و استفاده از روغن توربین یکی از روش های افزایش عملکرد این تجهیزات است.

این روغن ها به دلیل قرارگیری تحت دما و فشار بالا باید شرایط ویژه ای داشته باشند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  • ویسکوزیته مناسب
  • ظرفیت بالای جداسازی آب از روغن
  • غیر خورنده بودن
  • جلوگیری از زنگ زدگی
  • پایداری در برابر اکسیداسیون
  • مقاومت در برابر کف کردن
  • ظرفیت جداسازی روغن از هوا
  • پایداری در ذخیره سازی طولانی مدت

روغن ترانسفورماتور

روغن ترانسفورماتور یا روغن ترانس نوعی روغن پالایش شده معدنی است که از تقطیر نفت خام به دست می‌ آید. این روغن به دلیل برخورداری از خواص عایقی و خنک کنندگی به عنوان عایق استفاده می ‌شود. برای داشتن خاصیت خنک ‌کنندگی بالا، لازم است روغن، دارای ویسکوزیته پایین و برای خوب بودن خاصیت عایق بودن، روغن باید ضریب دی ‌الکتریک بالایی داشته باشد. داشتن عمر طولانی و خلوص بالا از دیگر ویژگی ‌های مهم روغن ترانسفورماتور هستند.

قیمت و خرید روغن صنعتی

قیمت یکی از عواملی است که باید هنگام خرید روغن صنعتی در نظر گرفته شود. روغن های صنعتی با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند. بنابراین، باید با توجه به بودجه خود روغنی با قیمت مناسب انتخاب کنید.

برای خرید روغن های صنعتی می توانید از مراکز معتبر فروش روغن صنعتی اقدام کنید. این مراکز معمولاً انواع روغن های صنعتی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می کنند. فیدار اویل معتبر ترین مرکز برای خرید روغن های صنعتی در انواع مختلف می باشد. با مراجعه به سایت این فروشگاه به نشانی fidaroil.com علاوه بر بررسی قیمت روغن های صنعتی و روغن گیربکس، می توانید اطلاعات زیادی در مورد روغن های صنعتی و کاربردشان به دست بیاورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا