ابزارآلات و اداری

کابل مفتولی مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کابل از تجهیزات ضروری و پرکاربرد صنعت برق است که برای انتقال جریان الکتریکی در مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات دقیقی درباره کابل مفتولی و ویژگی‌های آن در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که قصد ساخت یا تجهیز ساختمان مسکونی، تجاری یا اداری دارید و می‌خواهید بدانید کابل مفتولی مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کابل مفتولی چیست؟

پیش از آن‌که به بررسی ویژگی‌های کابل مفتولی مرغوب بپردازیم، لازم است بدانیم کابل مفتولی چیست و در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل مفتولی، تک سیم و تک رشته‌ای است و جنس هادی آن مس یا آلومینیوم است. عایق کابل مفتولی از جنس upvc است که به دلیل خاصیت نارسانایی، از انتقال جریان الکتریکی به خارج از کابل جلوگیری می‌کند.  در ساختار این کابل‌ها، علاوه بر هادی و عایق، از پوشش میانی، زره فلزی، حفاظ و روکش هم استفاده می‌شود.

انواع کابل مفتولی

انواع کابل مفتولی شامل کابل خشک و کابل سیم ثابت است. کابل خشک ساختار تک رشته‌ای یا چند رشته به هم تنیده دارد و رسانایی الکتریکی آن بالاست. البته به دلیل اینکه انعطاف‌پذیری پایینی دارد در تابلوهای تبلیغاتی پرکاربردتر است و برای استفاده در زیر زمین مناسب نیست.

سیم ثابت به دلیل اینکه اصلا قابلیت انعطاف‌پذیر ندارد با این نام شناخته می‌شود. این کابل با شرایط محیطی مختلف سازگار است و قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد.

ویژگی‌های کابل مفتولی مرغوب

  • کابل مفتولی مرغوب در برابر شرایط آب و هوایی مختلف ماندگار است و به دلیل سازگار بالایی که دارد طول عمر طولانی دارد. یعنی گرما و سرما موجب فرسودگی و از بین رفتن کیفیت کابل مفتولی نمی‌شود.
  • کابل مفتولی باکیفیت و مرغوب در برابر شرایط اسیدی و بازی، زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم است و خراب نمی‌شود.
  • در صورتی که قصد خرید کابل مفتولی دارید باید بدانید، قیمت مناسب از ویژگی‌های یک کابل مرغوب است.
  • کابل مفتولی مرغوب در برابر فشار مکانیکی و ضربه مقاوم است، تابیده نمی‌شود و تغییر کیفیت نمی‌دهد. ظرفیت بالای کابل مرغوب در برابر فشار وزن باعث کاربرد گسترده آن شده است. همچنین این کابل‌ها سطح صافی دارند که صیقلی و براق است و استحکام کششی مطلوبی دارد و خراب نمی‌شود.
  • تنوع مدل و اندازه کابل مفتولی زیاد است تا خریداران بتوانند متناسب با نیازی که دارند، مناسب‌ترین کابل را انتخاب کنند.
  • کابل مرغوب با انواع گالوانیزه سرد و گرم تولید می‌شود و با محیط زیست سازگار است.

کابل شیلددار چیست؟

صنایع مختلف به انواع هادی الکتریکی نیاز دارند که باعث شده، سیم و کابل‌های متنوعی با ساختار و ویژگی‌های فنی متفاوت تولید شود. یکی از کابل‌های جدید و پرکاربرد، کابل شیلددار یا کابل زره‌دار است.

کابل شیلددار به کابلی گفته می‌شود که علاوه بر روکش معمولی، یک روکش دیگر به نام لایه هادی دارد. لایه هادی روی سیم‌های جفت تابیده قرار می‌گیرد. روی آن هم یک لایه محافظ pvc قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه لازم است در محیط‌های اداری و صنعتی، انتقال اطلاعات از طریق کابل‌ها بدون نویز الکتریکی باشد، از کابل شیلدار استفاده می‌شود که مجهز به لایه پوششی هستند و از تداخل امواج مغناطیسی جلوگیری می‌کند.

با اینکه محافظت از داده‌های انتقالی اصلی‌ترین کارکرد کابل شیلددار است، اما استفاده از این کابل‌ها در اتصال اجزای دستگاه‌های مختلف خط تولید، کابل فشار قوی و ضعیف صنایع برق، تجهیزات حمل و نقل مکانیکی و … هم متداول است.

مزایای استفاده از کابل شیلددار

مزیت استفاده از کابل شیلددار این است که در شرایط آب و هوایی و محیطی مختلف ماندگاری طولانی دارند. زیرا مجهز بودن به شیلد باعث شده در محیط مرطوب و روغنی هم انتقال جریان الکتریکی به درستی انجام شود.

کابل شیلددار انواع مختلفی دارد که شامل کابل شیلددار قدرت، کابل شیلددار کنترل، کابل شیلددار افشان، کابل شیلددار مفتولی، شیلد استاتیک، کابل شیلددار صوتی، کابل شیلددار شبکه، کابل شیلددار بافته، کابل شیلددار تلفن هستند.

کابل مفتولی شیلدار کاربرد فشار قوی دارد و به دلیل لایه محافظ شیلد می‌تواند با کنترل نوسانات از هدر رفتن انرژی برق جلوگیری کند. البته اگر بخواهیم ماندگاری آن را بسنجیم، باید بدانیم کابل مفتولی شیلددار نسبت به کابل افشان شیلدار ماندگاری کمتری دارد.

مزایای کابل شیلددار

کابل خود نگهدار چیست؟

کابل خود نگهدار یکی از انواع کابل‌های برق پرکاربرد است که در ساختار آن هادی آلومینیومی به شکل مفتول استفاده شده است. از کابل خود نگهدار برای انتقال برق از تیر برق به ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری استفاده می‌شود. به عبارت دیگر کاربرد کابل خود نگهدار برای خطوط بدون سیم زمینی است و حتی در مناطقی که احتمال بروز صاعقه وجود دارد هم مناسب و کاربردی است.

یکی از مزیت‌های مهم استفاده از کابل خودنگهدار این است که جایگزین مناسبی برای سیم‌ زمینی یا سیم فاز است و استفاده از آن در مناطقی از شهر که خیابان کم عرض دارد، یا مناطق کوهستانی و صعب العبور، ایمن و مناسب است.

با توجه به اینکه کابل خود نگهدار عایق مناسبی دارد، ایمنی بالایی برای انتقال برق دارد و موجب ایجاد خطر جانی و مالی نمی‌شود. از طرف دیگر با استفاده از کابل‌های هوایی امکان استفاده غیر مجاز از برق وجود دارد، در حالی‌که با استفاده از کابل خودنگهدار شرایط تغییر می‌کند و این احتمال کاهش پیدا می‌کند.

مزیت دیگر استفاده از کابل خود نگهدار این است که موجب ایجاد اختلال در انتقال برق نمی‌شود و مشترکین همواره به انرژی الکتریکی دسترسی دارند. حتی آسیب‌های کابل  خودنگهدار هم به راحتی قابل تعمیر است.

انواع کابل خود نگهدار

برای آشنایی بهتر با کابل خودنگهدار باید با تقسیم‌بندی انواع آن بر اساس تعداد رشته‌ها آشنا شویم. کابل 5 رشته‌ای خود نگهدار از هادی آلومینیومی و مسنجر فولادی تهیه می‌شود. کابل 6 رشته‌ای خودنگهدار هم از هادی آلومینیومی ساخته شده، است اما تفاوت آن با کابل 5 رشته ای این است که مسنجر آلومینیومی و مغزی فولادی دارد.

جمع بندی

نیاز به انرژی الکتریکی در صنایع مختلف و مصارف خانگی اجتناب‌ناپذیر است. انواع کابل و سیم برای انتقال جریان الکتریکی و تامین نیاز کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره ویژگی‌های کابل مفتولی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا