آرایشی و بهداشتیکودک و نوزاد

آیا چاقی بر باروری تاثیر می گذارد؟

آیا چاقی بر باروری تاثیر می گذارد؟ این پرسش، سوالی است که معمولاً بسیاری از افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند و همچنین ممکن است در بارداری خود دچار مشکل شده باشند و یا اینکه به فکر داشتن یک فرزند هستند از خود بپرسند.

اگر می‌خواهید دوران بارداری سالمی داشته باشید، داشتن وزن مناسب، قبل از حاملگی می ‌تواند به شما کمک کند که با احتمال موفقیت بیشتری باردار شوید و همچنین در طی دوران بارداری نیز عوارض خطرات حاملگی را به حداقل برسانید. در ادامه به بررسی تاثیر چاقی بر بارداری و روش های کمک باروری می پردازیم.

تاثیر چاقی بر جنین

بانوانی که با وجود چاقی باردار می‌شوند باید بدانند که اضافه وزن آن ها می‌تواند بر سلامت خود فرد و جنین آن ها تاثیرگذار باشد. عوارض بارداری با وجود چاقی به میزان ۶۰ درصد در خانم ‌های مبتلا به وزن بالا دیده می ‌شود.

علاوه بر اینکه چاق بودن بانوان در دوران بارداری برای آنها خطراتی به همراه دارد باید به این نکته نیز اشاره کرد که چاقی باعث ناباروری نیز می‌ شود و احتمال موفقیت برای بارداری را به میزان بسیار زیادی کاهش می ‌دهد. همچنین افرادی که با روش‌های مختلف تحت درمان باروری هستند و چاق می‌ باشند، متاسفانه خیلی سخت باردار می ‌شوند.

تاثیر چاقی بر هورمون های بارداری

تاثیر چاقی بر هورمون های بارداری

تاثیر چاقی بر بدن این است که وزن بالا باعث می‌شود هورمون‌ ها دچار مشکل شوند و غیرطبیعی عمل کند و همین امر در تولید اسپرم و تخمک گذاری در بانوان تاثیر منفی می ‌گذارد.

بانوانی که چاق هستند میزان بیش از حدی در بدن آن ها انسولین تولید می ‌شود که باعث می‌ شود تخمک گذاری آن ها نامنظم شود و در نتیجه به مشکلی با نام سندروم تخمدان پلی کیستیک مواجه شوند. این سندروم نشانه‌هایی مانند قاعدگی نامنظم، افزایش هورمون‌ های مردانه، عدم تخمک گذاری و چاقی را به همراه دارد.

همچنین مطالعات نشان داده است که خانم‌هایی که به ناباروری مبتلا هستند و تخمک گذاری در آن ها شکل نمی ‌گیرد معمولاً بانوانی می‌ باشند که دارای اضافه وزن هستند.

چاقی باعث می‌شود که هورمون‌ های فرد نیز به درستی عمل نکنند و حتی به درستی ترشح نشوند، هورمون‌هایی مانند تستسترون و گلوبولین، هرمون‌های محرک فولیکول و اینهیبین از جمله هورمون‌های تاثیرگذار در باروری هستند که با بالا رفتن وزن، کاهش پیدا می ‌کنند. چاقی نه تنها بر روی هورمون تولید مثل خانم‌ ها، بلکه بر روی هورمون‌های آقایان نیز تاثیر می‌ گذارد و سطح استروژن و تستسترون آن ها را نیز کاهش می‌دهد.

تاثیر کاهش وزن بر باروری

جالب است بدانید که افرادی که تلاش می‌کنند تا وزن خود را کاهش دهند، با کاهش تنها ۵ درصد از وزن خود تخمک گذاری در آن ها افزایش پیدا می‌ کند و ناهنجاری‌های ناباروری در آن ها کاهش می یابد.

راه حل مقابله با مشکلات ناباروری به علت چاقی، اصلاح و تغییر شیوه زندگی و استفاده از رژیم‌ های غذایی مناسب است. همچنین در کنار رژیم غذایی مناسب که باید حاوی فیبرهای غذایی باشد، فعالیت‌ های بدنی مانند حداقل نیم ساعت پیاده ‌روی در روز باعث می ‌شود که وزن شما کاهش پیدا کند. وزن زیاد باعث می‌شود که هورمون‌های چاقی و لاغری با اختلال مواجه شوند.

لپتین نوعی پروتئین است که در سلول‌های چربی وجود دارد و با تاثیری که روی مغز دارد سبب می‌ شود مغز انسان دستور کاهش مصرف غذا را بدهد تا خوردن متوقف شود. افراد چاق در دریافت این سیگنال دچار مشکل می‌شوند در نتیجه نمی‌توانند خوردن خود را متوقف کنند؛ افراد چاق برای اینکه بتوانند حساسیت به میزان لپتین موجود در بدن خود را افزایش دهند باید حتماً میزان ورزش آن ها افزایش پیدا کند. یکی دیگر از مواردی که بر روی لپتین تاثیرگذار است، روی و یا زینک می‌باشد که کمبود آن باعث کاهش سطح لپتین هم می‌شود. به همین دلیل توصیه می ‌شود که افراد چاق از مکمل‌های حاوی روی استفاده کنند.

راه کاهش وزن برای موفقیت در بارداری

اگر بخواهید مشکل ناباروری به علت وزن بالا و چاقی را درمان کنید، یکی دیگر از کارهایی که در درجه آخر به افراد توصیه می‌شود جراحی اسلیو معده و در نتیجه پایین آوردن سطح جذب دستگاه گوارش است. با این روش‌ها نیز می‌توان مشکل ناباروری را برطرف کرد. از طرفی روش‌های جراحی کمک می‌کند تا عوارض مختلفی مانند فشار خون بالا و دیابت بارداری و همچنین مسمومیت‌ های حاملگی نیز در دوران بارداری برای فرد به وجود نیاید.

خطرات ناشی از چاقی در دوران بارداری

خطراتی که چاقی در دوران بارداری برای فرد به وجود می‌آورد در ادامه آمده است:

  • خطر تولد نوزاد مرده و سقط شدن جنین
  • خطر ابتلا به دیابت بارداری
  • کاهش پیدا کردن ضخامت لایه آندومتر و در نتیجه بروز اختلال در لانه گزینی جنین
  • خطر ابتلا به فشار خون بالا و یا به عبارتی پره اکلامپسیو و آسیب به نقاطی از بدن مانند کلیه‌ها
  • خطر ابتلا به مشکلات قلبی
  • احتمال نیاز به سزارین و ایجاد مشکل در زایمان طبیعی

تاثیر چاقی بر روش‌های کمک باروری

چاقی نه تنها می‌تواند باعث شود که احتمال بارداری فرد به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند بلکه این مشکل حتی در افرادی که دچار ناباروری هستند و از روش‌های کمک باروری استفاده می‌کنند نیز تاثیر منفی گذاشته است و باعث شده است که احتمال موفقیت این روش‌ها به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند. در نتیجه بهتر است قبل از اقدام به بارداری و یا حتی استفاده از روش‌های کمک باروری، وزن خود را کاهش بدهید.

BMIهایی که بر باروری تاثیر منفی دارند

اگر می‌خواهید بدانید که وزن شما برای انجام روش‌هایی مانند IVF مناسب است یا خیر باید BMI خود را حساب کنید. میزان بی‌ام‌آی شما باید بین عدد ۱۹ تا ۳۰ باشد تا شانس باروری شما بالا باشد، اما اگر این عدد از ۳۰ بالاتر برود، باروری شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با اضافه شدن هر واحد به بی‌ام‌آی بدن، احتمال باردار شدن در طول مدت ۱۲ ماه چیزی حدود ۴ درصد کاهش پیدا می‌ کند. با استفاده از این محاسبات ریاضی می‌توان نتیجه گرفت که احتمال باردار شدن بانوانی که BMI آن ها بالای ۲۷ است یک سوم زنانی است که BMI بدن آن ها نرمال است.

تاثیر روش کمک باروری بر وزن فرد

برای انجام آی وی اف، داروهایی به فرد داده می ‌شود تا بتواند تخمدان آن ها را برای تولید تخمک تحریک کند. این داروها معمولاً از آنجایی که باعث تغییر در هورمون فرد می ‌شوند، اهتباس مایعات در بدن را افزایش می ‌دهند و در نتیجه اضافه وزن را در پی خواهند داشت.

نتیجه گیری

اضافه وزن و چاقی تاثیرات منفی زیادی بر بدن دارند که یکی از آن ها ناباروری و یا مشکل در باروری است. از طرفی وزن بالا سبب می شود که بدن به روش های کمک باروری نیز جواب منفی بدهد. با پایین آوردن وزن از طریق روش های مختلف مانند رژیم غذایی درست، ورزش و حتی جراحی می توان به متعادل شدن هورمون ها و فرایند تخمک گذاری کمک کرد و شانس باروری را افزایش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا