سوپرمارکت و خوردنی

در باره برنج چه باید بدانیم؟

برنج رکن اصلی غذای جمعیت کثیری از مردم جهان به شمار می‌رود، اما اینکه بدانیم از کجا آمده است و چه تاریخچه‌ای پشت سرش می‌بیند، می‌تواند بسیار جالب باشد، در مقاله زیر شما را با این گیاه و غذای پر طرف‌دار بیشتر آشنا می‌کنیم.

در انتهای مقاله به شما پیشنهادی شگفت انگیز ارائه خواهیم نمود

تاریخچه

برنج، دانه غلات نشاسته‌ای خوراکی است که توسط کشاورزان در جای‌جای دنیا تولید می‌شود. تقریباً نیمی از جمعیت جهان، از جمله تقریباً تمام مردم شرق و جنوب شرقی آسیا، به طور کامل به این دانه به‌عنوان غذای اصلی وابسته هستند و آن را مصرف می‌کنند. ۹۵ درصد این محصول توسط انسان‌ها مصرف می‌شود. نحوه طبخ نیز به‌گونه‌ای است که با جوشیدن پخته می‌شود یا می‌توان آن را به صورت آرد درآورد.

این غذا به‌تنهایی در انواع زیادی از سوپ‌ها، غذاهای جانبی و غذاهای اصلی در غذاهای آسیایی، خاورمیانه و بسیاری از غذاهای دیگر مردمان جهان استفاده می‌شود. سایر محصولاتی که در آن‌ها از این غلات استفاده می‌شود غلات صبحانه، رشته فرنگی و نوشیدنی‌های الکلی در ژاپن هستند.

توصیف فیزیکی

گیاه برنج کشت شده علف یک‌ساله به شمار می‌رود که ارتفاع آن تا حدود ۲.۱ متر (۴ فوت) می‌رسد. برگ‌های این گیاه بلند و مسطح هستند و روی ساقه‌های توخالی قرار می‌گیرند. سیستم ریشه‌ای فیبری آن نیز اغلب گسترده است. خوشه یا گل‌آذین (خوشه گل) از سنبلچه‌هایی تشکیل شده است که دارای گل‌هایی هستند که میوه یا دانه تولید می‌کنند. انواع مختلف این گیاهدر طول، شکل و وزن خوشه و بهره‌وری کلی بسیار تعیین‌کننده هستند.

در دهه ۱۹۶۰ یا به‌اصطلاح انقلاب سبز، یک تلاش علمی بین‌المللی برای کاهش خطر گرسنگی در جهان، باعث بهبود گونه‌های مختلف محصولات غذایی از جمله برنج شد. این‌گونه از غلات برای مقاومت در برابر بیماری‌ها و افزایش بهره‌وری پرورش داده می‌شود، دارای یک ساقه محکم کوتاه است که ضرر ناشی از افتادگی را به حداقل می‌رساند. شرایط مناسب خاک و عوامل دیگر، موفقیت پیش‌بینی‌شده آن را به ارمغان می‌آورند. 

image 2 در باره برنج چه باید بدانیم؟
برنج سفید

پرورش برنج

بسیاری از فرهنگ‌ها شواهدی از کشت اولیه برنج دارند، از جمله چین، هند و تمدن‌های جنوب شرقی آسیا. بااین‌حال، اولین شواهد باستان‌شناسی از مرکز و شرق چین آمده و به ۷۰۰۰ – ۵۰۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. بیش از ۹۰ درصد این غلات در آسیا، عمدتاً در چین، هند، اندونزی و بنگلادش و مقادیر کمتری در ژاپن، پاکستان و کشورهای مختلف جنوب شرقی آسیا کشت می‌شوند. همچنین در بخش‌هایی از اروپا، در آمریکای شمالی و جنوبی و در استرالیا نیز کشت می‌شود.

به‌استثنای برنج مرتفع، این گیاه در زمین‌های غرق شده در دشت‌های ساحلی، دلتای جزرومدی و حوضه‌های رودخانه مناطق گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و معتدل نیز کشت می‌شود. بذرها در بسترهای آماده کاشته می‌شوند و هنگامی که نهال‌ها ۲۵ تا ۵۰ روز سن دارند، آن‌ها را به یک مزرعه یا شالیزاری که توسط لجن‌ها محصور شده و زیر ۵ تا ۱۰ سانتیمتر آب غوطه‌ور شده است، پیوند می‌زنند.

در طول فصل رشد، این محصول در آب غوطه‌ور می‌شود. در مناطق تپه‌ای، مزارع معمولاً دارای تراس هستند تا شالیزارها را در ارتفاعات مختلف غرق در آب کنند. تولید موفق این محصول به آبیاری مناسب، از جمله ساخت سدها و چرخ‌های آبی و کیفیت خاک بستگی دارد. دوره‌های طولانی آفتاب نیز ضروری هستند.

image 1 در باره برنج چه باید بدانیم؟
مزارع پرورش برنج

فرآوری و مصارف برنج

مغز برنج برداشت شده، معروف به شلتوک یا خشن، توسط پوسته محصور شده است. آسیاب معمولاً هر دولایه پوسته و سبوس مغز را حذف می‌کند و گاهی اوقات یک‌لایه گلوکز و تالک برای به پایان رساندن هسته به آن تزریق می‌شود. برنجی که فقط با برداشتن پوسته تحت عنوان برنج قهوه‌ای فرآوری می‌شود، حاوی حدود ۸ درصد پروتئین و مقدار کمی چربی است و منبع تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، آهن و کلسیم است.

برنجی که برای حذف سبوس آسیاب می‌شود برنج سفید نامیده می‌شود و از نظر مواد مغذی بسیار ارزش آن کاهش می‌یابد. ولی خب این دانه سفید بخش عمده‌ای از رژیم غذایی افراد را تشکیل می‌دهد. نوع خردشده سفید این محصول قبل از آسیاب کردن به‌منظور حفظ بیشتر مواد مغذی فرآوری می‌شود و دارای آهن و ویتامین B است.

روش‌های آسیاب مورداستفاده در بیشتر نقاط قاره آسیا نسبتاً اولیه هستند، اما آسیاب‌های بزرگ در ژاپن و برخی مناطق دیگر نیز وجود دارند که وظیفه آسیاب را بر عهده دارند. برداشتن این دانه نیز در شالیزار معمولاً با استفاده از پودل و ملات با دست و یا نیروی آب انجام می‌شود.

image در باره برنج چه باید بدانیم؟
برنج پخته شده

سخن پایانی

برنج را اگر اصلی‌ترین در نظر نگیریم به طور حتم از بزرگ‌ترین منابع اصلی تغذیه مردم جهان به‌خصوص آسیا به شمار می‌رود. سعی شد در این مقاله مختصر توضیحی درباره این غذای پرطرف‌دار به شما داده شود.

[digikala key=”برنج” count=”12″]

برای خرید بهترین برنج با تخفیف ویژه و دیدن تصاویر بیشتر کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا